Op een steenworp afstand van de drukkere Sniederslaan vind je een oase van groen en rust, het Charles Baelemanshofke. Een heerlijke plek om even uit te rusten op een bankje en te genieten van dit knusse park. Maar er is meer. Verscholen in het groen ontdek je een bijzonder kunstwerk, De mus zonder steert.

Enkele feiten op een rij
Ontwerper: Jan van der Putten
Wanneer: 2003
Waarom: vanwege de opening van het Charles Baelemanshofke

Ontdek zijn verhaal
Het grijze beeld, te midden van groen, straalt eenvoud uit. Het st…

Op een steenworp afstand van de drukkere Sniederslaan vind je een oase van groen en rust, het Charles Baelemanshofke. Een heerlijke plek om even uit te rusten op een bankje en te genieten van dit knusse park. Maar er is meer. Verscholen in het groen ontdek je een bijzonder kunstwerk, De mus zonder steert.

Enkele feiten op een rij
Ontwerper: Jan van der Putten
Wanneer: 2003
Waarom: vanwege de opening van het Charles Baelemanshofke

Ontdek zijn verhaal
Het grijze beeld, te midden van groen, straalt eenvoud uit. Het stelt een mus zonder staart op een geldkistje voor. De Hoogeloonse kunstenaar Van der Putten liet zich bij het ontwerp van dit beeld inspireren door een gedicht uit de gedichtenbundel ‘Bij de gratie Gods’ van Charles Baelemans (1898-1982). In die bundel stelt de dichter de eenvoud van de kunstenaar boven het materialisme in de wereld:  ’t was maor e muske zonder stèèrt, precies zo’n bolleke van pluime.

Wie was Charles Baelemans?
Charles Baelemans kwam als wees vanuit België naar Bladel waar hij zich aan de Sniederslaan vestigde. Charles werkte hard. Hij was sigarenmaker en runde samen met zijn vrouw Anna het goedlopende café De Drie Hoefijzers. Daarnaast stond hij bekend als dichter en was hij schrijver en speler van de Bladelse toneelvereniging.